Wednesday, January 27, 2016

Jejak al Fateh: Perpisahan Sementara Tarakli




Assalamualaikum wbt..


Selepas puas (terlebih terRehat) akibat kesejukan lebih melanda di Sakarya, masuk hari ke-4, semangat berkobar-kobar nak berjalan. Al-maklumlah berehat melebihi sepatutnya..

Hari ke-4 , kami decide keluar awal sedikit dan breakfast di luar sebab aku rindu..sesuatu.. Dari semalam tercari-cari sesuatu itu…

Aku rindukan kau, wahai NASI..!!

Dari semalam tak leh nak telan dah segala macam roti Turki (nanti entri pasal makanan semua, aku cerita), aku minta unni bawakan aku makan ke kedai ada pilaf(nasi).

Jam 8 pagi kami dah berada di  luar asrama, awal kan.?

Sebab harini kawan unni, Saadiah akan join perjalanan kami hari ni. Janji jam 9 akan gerak sama-sama.

Kami pun pergi ke setiap restoran di bawah, bila unni tanya ada nasi tak, semua orang gelak.. (sedih sungguh!) Ibaratnya, kempunan aku nak makan nasi rasa macam kalau takde nasi, nak balik Korea lah..

Pergi sana sini tanya memang takde nasi, jadi dipendekkan drama ku ini, aku terpaksa makan kebab juga.. (sedih) tapi, ada nugget ayam (gembira sikit).



Lepas tu, kami terus bertolak ke….. Tarakli, Sakarya.

Apa best di TARAKLI.?

Kami gamble je ni ke Tarakli, lepas google image rasa macam cantik ditambah info Wikipedia mengatakan bahawasanya Tarakli ialah kawasan bersejarah yang didiami semasa Empayar Turki Uthmaniyyah dahulu, dan seni bina rumah pada zaman tersebut masih kekal asli sampai sekarang.

Dari pekan Sakarya ke Tarakli, ambil bas di terminal. Perjalanan memakan masa 1 jam 30 minit, dengan tambang 10 lira sekali naik bas.

Otw ke Tarakli, perasaan dia ialah perasaan aku balik kampong zaman kecik-kecik dulu. Perasaan balik Kuala Krai dari Bachok, Kelate.

Serius sama. Cumanya yang berbeza, sini diselaputi salji.

Yang lain semua sama.
Masuk hutan, rumah kampong, orang-orang kampong.

Oh, sebelum terlupa dalam bas pun orang-orang yang naik bas ke Tarakli pun kelihatan agak miskin. Kenapa aku cakap macam tu.?

Aku tengok pakaian mereka, kotor sangat-sangat.

Pasangan suami isteri dan 2 anak perempuan mereka. (Sumayyah dan Arina)

Rumah mereka di Tarakli.

Aku melihat bapa mereka mengira duit syiling tambang bas menguatkan lagi firasat mereka ini dari keluarga yang agak susah. T__T

mereka



Dan, aku.? Kita.?

Sangat-sangat sangat sangat beruntung dan kena bersyukur selalu.

Di dalam bas, kami kongsikan makanan sama-sama dan mereka sangat peramah, anak mereka Sumayyah umur 10 tahun sangat petah berkata-kata. Kami berpisah di Tarakli..
Aku hanya mampu doa agar Sumayyah menjadi pendokong keluarganya dan Berjaya dunia akhirat, insyaallah.

bekalan perjalanan


Sesampai sahaja kami di tempat di tuju, kami jalan ikut suka hati dan ikut gambar google sahaja.

Subhanallah, pemandangan di sini sangat luar biasa. Terutamanya,
Masjid yang diberi nama Yunus Pasha Mosque, dibina pada tahun 1517 semasa empayar Uthmaniyyah. Sangat unik dan cantik.

Seni bina rumah juga memang unik dan sangat original.

Ada yang memang nampak sangat lama usianya.








Akhirnya, selepas sehari lebih mengidam pilaf(nasi), jumpa kat Tarakli.

Nasi kosong + kari daging.! 


Pencuci mulut


Selepas lunch, kami meneruskan perjalanan, sampai terjumpa satu coffe shop unik.. 


Sesuai dengan nama Mocha, aku ordered 1 Coffe Mocha.
Harga asal ialah 5TL, tetapi kakak itu bagi 3TL sahaja sebab aku bermusafir. TT





Sambung dari entri Tarakli,

Manisnya ukhuwwah Popia Goreng bila dibuat homemade oleh sek kitto..

Siapa tahu dan pernah baca travelog.my mesti kenal dan tahu serba sedikit mengenai kakak ni, kak Asmaa. Ore Kelate.

Bak kata unni, kami melawat dia nak dapatkan info mengenai Turki, dapatkan taujihat (nasihat) gituuuu… hehehe

Dan memang betul, terus plan asal kami berubah 180 darjah.

Yoksi, expert…!

Tak sempat borak lama dengan kak asma, sebab Saadiah kawan unni tiba-tiba tak sihat, dan kami pula kena balik ke asrama sebab curfew jam 9 malam.

Walaupun pertemuan kita singkat sahaja, mungkin tak sampai 1 jam pun, tetapi
boleh kecek kelate meme sero paling sedak sekali.

Oh, yang best dalam rumah kak Asmaa kami kena switch banyak bahasa..

Me speaks Kelate with kak asmaa, Korean with her husb(her American husb can speak Korean pretty well), English with Saadiah, Malay with Unni!

sedapnyaa. nok lagi


Tarakli, Adapazari
28 Januari 2016
8pagi.

Nota:
Untuk melihat lagi pemandangan beserta video, boleh check ig @thehaneul


1 comment:

  1. InsyaAllah semoga jodoh panjang, nanti jumpa lagi. Kalau tak di sini, jumpa di Kelate hehe

    ReplyDelete