Friday, January 29, 2016

Jejak al Fateh : Tangisan Rindu di Konstantinopel




Assalamualaikum wbt.

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, thumma Alhamdulillah perjalanan menuju ke Istanbul dari Sakarya berjalan lancar berkat doa-doa semua. =)

Kami sampai di Istanbul jam 11 tengahari, tepat 2 jam tempoh perjalanan. Selepas selesai letak luggage dan beg yang agak berat, kami meneruskan perjalanan ke Kota Istanbul, di tengah-tengah padatnya 14 juta penduduk di Istanbul.

Tetapi sebenarnya, aku agak terkejut.

Istanbul bukanlah seperti yang aku sangkakan.

Ibarat sebuah pekan kecil yang padat, itulah Istanbul.

Seperti kata unni, Kamal Ataturk memindahkan pusat pemerintahan daripada Istanbul kepada Ankara sebagai ibu Negara Turki, supaya masyarakat makin lupa akan agungnya sejarah Islam di Konstantinopel ini.

Berkatnya bumi Konstantinopel ini yang pernah menjadi perebutan dua empayar besar dunia, yakni Rom dan Islam dan penyaksian kepada penaklukan Konstantinopel oleh pemimpin Islam, menjadikan Ataturk takut rakyat Turki berpandangan Islam, menjadi Islamik menyebabkan beliau mengubah pusat pemerintahan Negara. Allahu

Disebabkan itulah, Istanbul kurang maju dari segi pemesatan pembangunan.

Tetapi, unni bagithu juga walaupun pelbagai usaha dilakukan Ataturk untuk menjauhkan Turki daripada nilai-nilai Islam, tapi dengan kuasa Allah Istanbul atau dikenali sebagai Konstantinopel inilah yang menjadi tumpuan pelancong, berkahnya bumi yang pernah menjadi jejakan seorang pemimpin daripada kalangan pemimpin yang terbaik. Berkahnya bumi al Fateh, terlalu padat dengan pelancong. Dan populasi di Istanbul melebihi populasi di Ankara. Subhanallah. Walaupun kurang maju, tetapi kuasa Allah terasa berkat dan tenang di sini.

Kami menuju ke tempat utama dan boleh dikatakan tempat idaman aku.

Tempat yang menjadi saksi dan tempat yang menjadikan aku mahu sangat melihat di depan mataku.

Tempat yang pada dahulunya ialah sebuah geraja terbesar, dan semasa Sultan Muhammad al Fateh menakluki Istanbul, perkara pertama yang beliau lakukan ialah menukar tempat tersebut kepada masjid.


Bagaikan mimpi menjadi kenyataan, aku bertanya berkali-kali kepada unni;

‘‘Betul ke ni?”

“Macam tak percaya..”

Unni senyum sahaja melihat keterujaanku.


Sebelum ke tempat tersebut, kami terlebih dahulu menunaikan solat Zohor dan Asar di Masjid Biru, Sultan Ahmet..

Subhanallah, alhamdulillah. Aku diberi kesempatan untuk mendengar laungan azan di dalam masjid biru, diberi kesempatan menunaikan solat.

Masyallah, syahdunya laungan azan di bumi ini.

Terasa lain…

Aku membayangkan 500 tahun dahulu, kesungguhan rakyat pada masa itu dan aku melihat “kemodenan” rakyat al Fateh pada zaman kini. Walaupun aku berada di sini hanyalah seminggu sahaja, mendengar cerita-cerita daripada ramai unni yang menetap di sini, mengenai rakyat Turki menyebabkan hati ini sedih.

Aku sangat percaya yang masyarakat dan bangsa aku mempunyai nilai Islamik yang lagi tinggi daripada rakyat Turki.

Andai al Fateh di depanku..

Jejak dan langkah pemimpin yang sebaik pemimpin.

Aku hanya membaca kisahnya, aku hanya menonton filem mengenainya, aku tidak pernah mengenal beliau.

Tetapi betapa ramai rakyat Turki yang mengagungkan Mustafa Kamal Atarturk lebih daripada mengagungkan Sultan Muhammad al Fateh.

Di Masjid ini, aku menangis kerinduan..



Masjid Biru Sultan Ahmet 
Konstantinopel 
29 Januari 2016


Nota : Entri  mengenai tempat "tersebut" kena peram lama sikit terlalu mahal :P

No comments:

Post a Comment