Tuesday, February 2, 2016

Jejak al Fateh: Assalamualaikum Eyyub & Fatih




Assalamualaikum wbt.

Bismillahirrahmanirrahim.

Semalam merupakan hari paling bersejarah dan pasti takkan dilupakan.

Selama 24 tahun aku hidup di muka bumi Allah, semalam merupakan hari terpenting dalam hidupku.

Sebelum berlepas ke Turki, aku meluangkan masa dengan adik-adik usrahku di airport, aku bercerita mengenai kisah hebat seorang sahabat Rasulullah yang tertua dan sahabat yang memperjuangkan Islam. Kisah sahabat Rasulullah yang mahu menjadi pembuka Konstantinopel. Sahabat Rasulullah yang ingin menjadi saksi kepada penaklukan Istanbul oleh sebaik-baik pemimpin. 

Semasa aku sampai di sana, ku lihat suatu kawasan yang begitu gah dari luar. 

Sesampai di dalam makam Abu Ayyub Al ansar, atau di Turki lebih dikenali sebagai Eyyub Sultan, aku rasa begitu bertuah dan hampir tidak percaya. 

Terlalu ramai orang beratur dan masing-masing tak mahu melepaskan peluang berada lebih dekat untuk melihat sendiri makam sahabat Rasulullah SAW.

Pada mulanya, aku berada di hujung dan paling belakang, sampai satu masa Alhamdulillah orang semakin berkurangan, aku bergerak ke depan dan berada paling depan makam Abu Ayyub.

Subhanallah, tiada apa yang mampu aku ucapkan.

Assalamuaaikum Eyyub Sultan. 

Aku pejamkan mata, dan teringat kembali semua cerita dan kisah yang aku baca, yang aku kongsikan dengan adik-adik usrahku.

Aku teringat setiap satu dan setiap perinci kisah Abu Ayyub al Ansari.

Bila ku buka mata, baru aku perasan aku terlalu lama berada di depan makam Abu Ayyub, tanpa disedari air mata rindu dan air mata keinsafan, air mata kekerdilan berada di hadapan seorang sahabat yang berjuang bersama-sama Rasulullah SAW. 

Ya allah, 
Terlalu bersyukur dengan nikmat ini.



Aku berada paling dekat selangkah kaki dengan makam sahabat Rasulullah, sungguh terasa kerdil dan hina. 

Aku tidak dapat bayangkan sekiranya Allah takdirkan aku untuk berpeluang menziarahi makam kekasih Allah. 



Pintu masuk Makam Ayyub



Itulah makam SAHABAT Rasulullah SAW
Abu Ayyub al Ansari







Seterusnya, kami meneruskan perjalanan ke Fatih. 

Fatih Camii.. (Masjid Fatih) 

Sultan Muhammad al Fateh dikebumikan di sini, menurut kata unni kerana Fatih suka berada di masjid ini, jadi dikebumikan di sini.

Suratan, bukan rezeki ku kali ini untuk melawat makam Fatih secara lebih dekat, makam Fatih sedang di baik pulih. Mampu melihat dari celahan tingkap sahaja.

Makam nya agak besar, menggambarkan susuk tubuh seorang pemimpin yang agak besar, makam yang sangat terjaga letak di dalam kaca, subhanallah..

Assalamualaikum Fatih.





Masjid Fatih









Assalamualaikum FATIH


Makam Isteri Sultan Muhammad Fatih

Unni bagitahu yang pelancong dari Malaysia tidak datang ke sini. (Makam Fatih/Eyyub)

Aku sangat terkejut kerana bagiku, di tempat ini lah spatutnya mereka ziarahi, subhanallah.

Makam sahabat Rasulullah, dan penakluk Istanbul.

Tetapi, sama seperti Saadia, dia juga tidak faham dan tidak rasa mahu ke kedua-dua makam tersebut sebab dia tidak baca sejarah sebelum ini.


Secara jujurnya, bagiku sebelum datang ke Istanbul, baca dan research sedikit mengenai tokoh-tokoh hebat..

Turki, sangat-sangat kaya dengan sejarah Islam.

Kerajaan Uthman Uthmaniyyah berakhir di Turki.

Kerajaan ISLAM berakhir di Turki. 3 Mac 1924

Maka tidak hairanlah, Turki dan yang paling utama, Istanbul dipenuhi dengan sejarah-sejarah gemilang Islam.


Bacalah, carilah mengenai sejarah Islam sebelum ke Turki.

Rasai kehebatan dan "kelemahan" pemimpin Islam dahulu.

Sedih, situasi sekarang Turki sangat menyedihkan.

Insyaallah di entri seterusnya.



Al fatihah untuk kedua-dua pemilik syurga Allah.

Fatih, Istanbul
1 Februari 2016

No comments:

Post a Comment